Världen Runt en del av en kampanj för Nick Jr Global

I Världen Runt-serien får vi träffa barn från hela världen som berättar om sig själva, sin familj och sitt land. Stella är sex år och bor med sina föräldrar i Sveriges huvudstad Stockholm. Hon gillar att kasta snöboll, rita och spela musik. Stella betyder stjärna på latin och när hon blir stor så vill hon bli en stjärna. Hon bor med sin mamma och styvpappa Mattias men så bor hon också med sin pappa och styvmamma Erika. Det betyder att hon har hon dubbelt av allt: hon har två rum, två tandborstar och varje gång hon fyller år firas hon två gånger.

Världen Runt är en programserien för den internationella barnkanalen Nick Jr  där barn lär sig om barn i andra länder och visas internationellt. Förutom i Sverige så visas filmen om Stella bl. a. på Nickelodeon i Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Benelux och Polen.

Jag fick i uppdrag att göra den svenska filmen och satte igång med castingen 2011. Jag hade märkt att flera av barnen från de andra länderna i programserien levde i typiska kärnfamiljer och när jag fick i uppdrag att göra den svenska filmen ville jag inte nödvändigtvis berätta samma historia. När jag träffade Stella så upptäckte jag att hennes familjekonstellation såg ut som min egen gjorde när jag växte upp, två hem, två familjer och boende varannan vecka.

Mina roller: casting, producent, regissör, klippare.

Madelyn från South Carolina och Eirene från Kenya är två andra barn i Världen Runt-serien som går på Nickelodeons kanaler världen över. Se här.

